Powered by Blogger.
RSS

Makan!!!

Akhirnya,saya berjaya juga membuat bubur sumsum..pernah dengar atau makan?(bukan sumsum yg kat dalam tulang tu tau!)nanti saya tunjuk macam mana rupanya..(manalah tau kalau tau rupa tapi tak tau nama...hehehehe)

Jadi,saya nak kongsi resepi yang saya belajar dari akak saya..kalau nak cuba silalah..hehehhe

Bahan-bahan untuk sum-sum:

3 cawan air(cawan tau..bukan mug atau gelas)
1 kotak santan(about 200 ml...senang..tak perlu nak perah..;p)
secubit garam(sekadar menambahkan rasa lemaknya)
1 cawan tepung beras

Bahan-bahan untuk air gula:

2 cawan air
gula melaka secukupnya(pandai-pandailah rasa manis ke tak)

Cara-cara membuat sum-sum:

1. Campurkan air dan santan dalam periuk lepas tu masak atas dapur.Api sederhana je.
2. Bila campuran santan dan air dah agak suam(jangan sampai gelegak dan kacau selalu supaya santan tak pecah), Masuk dan larutkan tepung beras sedikit demi sedikit supaya tak berketul-ketul.Kacau selalu sampai dasar periuk(kalau tak nanti berkerak) sampai jadi likat(macam yogurt kot likatnya...lebih kurang la.)
3. Bila dah siap,masukkan adunan dalam acuan(terpulanglah nak guna tupperware atau apa-apa yang patut)
4. Sejukkan dan masukkan dalam peti ais(bukan bahagian sejuk beku tau) sebelum makan dengan air gula.

Air gula:

1. Masak air sampai gelegak lepas itu masukkan gula melaka.
2. Larutkan gula melaka dan siap!!!!(kalau saya,saya sejukkan dulu baru makan..;D)

(Gambar dari Google)


Saya suka bubur ni jadi saya akan kata bubur ni sedap..Saya tak tau bagi anda bagaimana..Makan dulu baru tau ye..:D

p/s:kalau guna tupperware boleh potong bentuk cube..

*gelegak=mendidih

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 lighted candles:

`Aina AHS said...

tahniah rai krn berjaya...hahaha!pasni nak try resepi ape plak??anyways..coming up...my book reviews^^

Nur Raihanah said...

time kasih...;p..nk kne list ke?tkut brjela plak(exaggerate ag)...hahahhaha..

Anonymous said...

wah..mmg best kan som-som ni..
ari tu trah buat trah taruk air pandan, so colour dia jadi hijau sket..

Anonymous said...

wahh...rai pandai masak....x penah nampak resepi ni before...hehe...mcm senang...bleh la nak try...

Nur Raihanah said...

sapo la anonymous ni hah..ltak la nme kn bes skit...huhuu..

bese2 je..maseh dlm pembelajaran...hahahah..tp mmg sng nk wat bubur ni...heheheh

athirahariffin said...

rai..rai..anonymous tu trah la..yg 1st tu, yg 2nd tak tahu..heee~~

Post a Comment

cot-cet